Wat willen we bereiken met Taalklasse?
Taalklasse is een nieuwe sociale uitgeverij met maar één doel: ieder kind in Nederland sterk in de basis, sterk in lezen en taal
Waarom is een andere aanpak noodzakelijk?
‘Als je doet wat je altijd al hebt gedaan, krijg je wat je altijd al kreeg,’ zei Henry Ford.
 
      
      
      
      
      
      
      
    Willen we de taalvaardigheid van kinderen écht verbeteren, dan moeten we het anders aanpakken en durven veranderen. Dit vraagt om een andere benadering van taal- en leesonderwijs. Taalklasse is er voor scholen die durven kiezen voor verandering. Wie kiest voor Taalklasse, laat kinderen het plezier in lezen en taal (her)ontdekken. En dat zie je terug in de resultaten.
Door onderzoek en jarenlange ervaring weten we wat er moet gebeuren.
      
      Wetenschappelijk
onderbouwd.
    
    De Leerlijn Lezen en Schrijven is gebaseerd op vijftien jaar ervaring en een onafhankelijk getoetste aanpak. Daarnaast vindt de methode haar basis in recente wetenschappelijke inzichten over effectief lees- en taalonderwijs. De zeven pijlers van onderwijs in begrijpend lezen van Roel van Steensel e.a. en Rijke taal van Anneke Smits en Erna van Koeven zijn belangrijke inspiratiebronnen.
Taalklasse werkt samen met universiteiten en hogescholen zoals de Erasmus Universiteit en Vrije Universiteit Amsterdam. En doet zelf ook jaarlijks een effectenonderzoek.
Leerkrachten die zich uitspraken over de methode, zagen de volgende positieve resultaten:
- 88% heeft een betere taalvaardigheid
- 94% heeft meer kennis van de wereld
- 92% ervaart meer leesplezier
- 90% heeft meer zelfvertrouwen met betrekking tot lezen en taal
- 86% van leerkrachten voelt zich beter toegerust voor het leesonderwijs
- 90% van leerkrachten heeft meer plezier in het geven van lezen en taal
Als sociale onderneming zet Taalklasse zich in voor beter lees- en taalonderwijs in Nederland, met als missie: ieder kind taalvaardig van de basisschool.
 
           
        Taalklasse is in 2024 opgericht door Annemiek Neefjes en Eric Razenberg en komt voort uit De Schoolschrijver, een stichting die al vijftien jaar verbetering van het lees- en taalonderwijs in Nederland nastreeft. Bij de ontwikkeling van onze vernieuwende lesmethode, de Leerlijn Lezen en Schrijven, zijn de wetenschappelijke inzichten, onafhankelijk getoetste aanpak, samenwerking met scholen en geleerde lessen van die 15 jaar meegenomen.
Taalklasse onderschrijft de code voor sociale ondernemingen, wat betekent dat wij primair gericht zijn op het creëren van maatschappelijke waarde. Zo hebben wij een statutair geborgd financieel beleid dat beperkingen kent voor de beloning van de bestuurders en de winstuitkeringen aan aandeelhouders. Ook zijn wij transparant over hoe wij invulling geven aan onze missie en wat de gerealiseerde impact is.
Dit is team Taalklasse.
 
                           
                           
                           
                           
               
               
               
               
               
               
               
               
              